Zadzwoń do nas: 692 249 755, 606 891 033

Asertywność a motywacja

         Asertywność a motywacja to temat, który nasunął mi się po przeczytaniu zdania: „Wyobraź sobie siebie na szczycie i zacznij się zachowywać tak, jakbyś już tam był”. No dobrze, ale jak mogę to właściwie zrobić, skoro nie do końca wiem czego chce? Wielu z nas w swoim życiu żyło po to, by realizować potrzeby i aspiracje swoich opiekunów. Zapewne nie jest Ci obce uczucie, w którym chciałeś bądź chciałaś zrobić coś innego, ale nie do końca wiedziałeś czy wiedziałaś co by to mogło być.

          Z jednej strony mamy motywację do zmiany, jednak z drugiej pojawia się niewidzialny mur, pod postacią oczekiwań innych. Czasem może się wydawać, że należą one do nas. Jak to rozróżnić? wyznacznikiem może być nasze samopoczucie po ich spełnieniu i wspomniana wcześniej motywacja do asertywnego działania, czyli takiego które pozostaje w zgodzie z nami.

            Asertywność w stosunku do samego siebie zdaje się być jednym z trudniejszych zachowań. Szczególnie jeżeli nie została ukształtowana w okresie dorastania. Na czym ona dokładnie polega? Na przekonaniu samego siebie do tego, by iść do przodu, podejmować działania, o których sami wiemy, że są dla nas ważne. Takie działania, które są przez nas pożądane, wiemy że właśnie to chcemy robić.

            Jeżeli znajdujesz się w sytuacji, w której twoje myśli wypełnione są postawami, schematami i zasadami, które negatywnie wpływają na samoocenę, to z dużym prawodpodobieństwem będziesz się zachowywać zgodnie z nimi. Przykładem może być utrwalenie się w umyśle postawy o „byciu nieważnym”. Postawa taka mogła utrwalić się w toku życia w wyniku nieotrzymywania dostatecznej ilości uwagi i akceptacji ze strony opiekunów. Pomimo tego, że znajdujesz się w sytuacji, w której bardzo chciesz zabrać głos, wyrazić swoją opinię, to tego nie robisz. Mając u podłoża taki schemat zapisany w umyśle trudno będzie podążać za asertywnym zachowaniem, w związku z tym twoja motywacja do podjęcia tego działania również będzie niska.

            Zmiana myślenia nie wydarza się z dnia na dzień, jednak właśnie w tym pomaga terapia. Daje narzędzia by dowiedzieć się czegoś więcej o sobie, zyskać większą świadomość. Pomaga w określaniu własnych potrzeb i zmianie zachowania na takie, które te potrzeby będzie zaspokajało. Niektórym wystarczy podstawowa wiedza, jaką można zdobyć podczas jednodniowych warsztatów (tutaj, możesz zobaczyć jak to u nas wygląda). Obie te formy niosą za sobą jedno przesłanie: uwolnij się od negatywnych wzorców myślenia, odkryj to, co dla Ciebie jest ważne, i za tym podążaj. Wyobraź sobie ten szczyt, Twój własny szczyt i zachowuj się tak, by właśnie tam się znaleźć.

Dodaj komentarz

Close Menu